Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
31.7.2023, Milan Šurkala, aktualita
Solid-state akumulátory se pomalu začínají oznamovat nejen pro elektromobily, ale nyní už i pro elektrokola. Plánuje je společnost Stromer, která si od nich slibuje také extrémně rychlé nabíjení za 12 minut.
gepard2 (96) | 1.8.202321:56
Přijde mi, že ty elektromobily hoří nějak často...
A s elektrokoly to bude podobné...
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 2.8.20238:49
To je také kvůli tomu, že o těch se ještě často píše. Kdyby se mělo psát o každém požáru ICE, tak se nepíše o ničem jiném. Jen v USA každým rokem shoří 170­-200 tisíc ICE aut ročně ­(cca 450­-550 denně­).

V roce 2000 tam bylo cca 280 milionů ICE aut, z toho shořelo téměř 200 tisíc, to je cca 1 ICE auto z 1400. Současně tam z 1,7 milionů elektromobilů shořelo 52 kusů, to je cca 1 BEV z 32500. Švédská statistika hovoří o 1:1300 u ICE­/HEV a 1:38000 u BEV ­(až překvapivě moc to odpovídá té americké)
Odpovědět2  0
gepard2 (96) | 2.8.202314:30
Ještě jsem neslyšel, že by samovolně shořelo benzínové auto...
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (4972) | 2.8.202318:10
Vždyť požáry spalovacích aut jsem bohužel docela běžným jevem. Nebo si statistiky ty stovky tisíc vozů vymýšlejí? Automobilky svolávají statisíce aut kvůli desítkám požárů přiznaných vznícených aut a vymýšlejí si to? Proč by to proboha dobrovolně dělaly? Proč by automobilka říkala, že jim shořelo 20 aut, kvůli tomu svolávají půl milionu aut do servisů, když by to nebyla pravda?

https:­/­/www.nfpa.org­/­-­/media­/Files­/News­-and­-Research­/Fire­-statistics­-and­-reports­/US­-Fire­-Problem­/osvehiclefires.pdf

V roce 2018 okolo 181,5 tisíc požárů ­"highway­" aut, 490 úmrtí. Celkový počet 212,5 tisíc vozidel a 560 úmrtí. Na parkovišti bylo 16 % ze všech požárů ­(tzn. jen v roce 2019 se na parkovištích v USA shořelo 29 tisíc aut a kdo ví, kolik jich ještě bylo parkujících na silnicích a jiným místech nevedených jako parkoviště­). 63% požárů začíná v motoru, převodovce nebo u kol. 47 % je zapříčiněno mechanickou závadou, 21 % závadou v elektrických rozvodech.
Odpovědět1  0
Maxipes_ (2) | 3.8.202316:29
Asi by bylo vhodné napsat, kolik procent z celkového počtu automobilů se spalovacím motorem shoří a z jakých příčin a to samé u aut na elektrický pohon, kolik procent z jejich celkového počtu a z jakých příčin shoří. Jinak je to srovnání absolutních počtů celkem k hovnu.
Odpovědět0  0
kp0 (49) | 8.8.202310:34
Chtěl bych vidět jak chytne motor nebo převodovka :­). Asi je to policejní statistika. Motor je vše včetně elektroinstalace atd. a té je v dnešních motorech extrémně, je tam víc kabelů než ­"železa­". Na druhou stranu elektronika většiny aut dneska prakticky znemožní jízdu při přehřátí nebo jiné závadě.
Co jsem zatím viděl požár, tak to bylo od elektroinstalace nebo netěsnosti na palivovém potrubí. To druhé na elektromobilu chybí, zase je tam baterka. Tak to vyjde asi na stejno.


Odpovědět0  0
Milan Šurkala (4972) | 8.8.202311:10
Ano, elektroinstalace je velký problém, a to pro obě platformy ­(nemálo elektromobilů také chytlo od standardní elektroinstalace a ne od baterky ­- např. známá kauza utopených Fiskerů, které po hurikánu shořely od standardní elektroinstalace­). Na ICE je těch míst, odkud se šíří požáry ­(a nejsou u BEV­), hodně, obvykle je to ve spojení s chybou v elektronice. BEV má extra problém v baterce, ale zase je odolnější ve spojení elektřina versus různé unikající tekutiny, které sužují ICE.

ICE tak zejména ve spojení s elektronikou může mít problémy s palivovou soustavu, tak i o samotným motorem, a to i mechanicky ­(požár od turbodmychadla není nic až tak výjimečného ­- velmi ­"populární­" především u těžké techniky­). Ostatně čerstvá zpráva, Hyundai a KIA v USA svolávají další téměř sto tisíc ICE aut, protože mohou shořet od olejové pumpy a vyzývá řidiče, aby své vozy parkovali venku daleko od budov. A jen si vzpomeňme, jaké haló bylo z toho, když kvůli požárům baterek k parkování venku daleko od domů vyzval Chevrolet u Boltu.

I já osobně bych se elektromobilu bál kvůli riziku požáru, ale samotná data ukazují, že se bojím spíše neprávem. Já tu hrůzu z požáru elektromobilu naprosto chápu, ale nelíbí se mi ten dvojí metr, který tu často panuje.
Odpovědět0  0
kp0 (49) | 9.8.20238:42
U obou typů je sranda, že elektronika hlídá kdejaké mechanické části, ale zatraceně málo elektroniky hlídá samo svou kabeláž... Stálo by to minimum a problémů by ubylo.
KIA znám lidi, kterí si koupili osobák a mají neustále problémy s elektroinstalací, vybitá baterie ráno dokáže dobře vytočit :­).
Doma v garáži mám dvě desetikilowatové baterie a nebojím se toho, ani elektromobil bych se taky nebál parkovat v garáži, a statistiky to potvrzují. Dal sem tam hlásič kouře, ale jen preventivně.
Odpovědět0  0
Maxipes_ (2) | 1.8.202312:30
Vrátil bych se k diskuzi k tématu. Nabití akumulátoru elektrického kola za 12 minut by bylo jistě fajn, ale pokud bych předpokládal kapacitu akumulátoru 1,5 kWh ­(což je potřeba, aby kolo někam dojelo­), tak je nutný, při zanedbání ztrát, nabíjecí výkon 7,5 kW, taková nabíječka už nepůjde napájet z jedné fáze 230 V, při střízlivém odhadu bude mít hmotnost dvacet až dvacet pět kg, to bude velmi praktické, vozit s sebou takovou nabíječku na kole.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 31.7.202322:48
Nehořlavost bych viděl rád. Rychlost nabíjení se mě zdá zbytečný zvyšovat, ale někde se to určitě využije.
Odpovědět0  0
haunter (212) | 1.8.20239:19
Ale přece když jedeš svou ofcí f naftě jednou za rok do Chorvatska, neděláš si přestávku ani 12 minut! Natankuješ za 3 minuty a jedeš
dál, čůráš do flašky a sraní udržíš! Pche baterie, nafta rulezzz!!!
Odpovědět0  3
Jirka-77 (1144) | 1.8.202311:32
Já tam nejezdím, ale kdybych jel, vím že bych si přestávky dělal, chodil na záchod a podle doby jízdy bych se možná i vyspal a rád bych se zastavil i v nějakém státě na cestě a za jednu cestu bych třeba jeden nebo dva dny dovolený měl tam. Zdržení v tom některém státě po cestě by pro mě nebyla ztráta, ale taky dovolená.
Odpovědět1  0
haunter (212) | 1.8.202311:41
Přesně tak. A i ty internetové frajery, odpůrce elektromobility nakonec s rodinkou vidíte někde po cestě v KFC, jak tam sedí třeba hodinu a půl, protože je z té staré herky bolí prdel a potřebujou si z toho nepohodlného auta a neustálého mačkání spojky protáhnout nohy...
Odpovědět0  2
tomasjerry (229) | 8.8.20239:03
Ano suhlasim, ze si treba robit prestavky. Tiez nezastavis na 2 min a nejdes dalej. Avsak sme isli teraz 330 km bez prestavky, co som sa aj prekvapil, ze ako dobre to deti zniesli. Problem vsak vidim skor v tom, ze som si zatial pocas nasej cesty nevsimol moc miest pridialnici, alebo na donovaloch, kde by si si napichol to auto a dal nabijat. Taktiez je mega velky problem s roznymi pokytovatlemi nabijich stanic a chyba standard. Asi pre tyzdnom v podmezncyh garazach maturoval typek s elektrickym renoltom ­(ano ktor pri zmysloch si kupi elektrickeho renolta­) ze ako rozbehnut nabijacku. Hovoril, ze mu pise 17% a nakoniec to vzdal. Nepodarilo sa mu to sprevadzkovat a penil. Stratil podla jeho slov 30 min a ani W sa nenabil. Tam vidim problem. Velky ekologovia zabudli, ze postavit odpocivadlo a aspon 20 nabijackami pre auto a 30 nabijackami pre kamiony nieje vec, ktoru zmaknes za 2 roky. Ide hlavne o velkost. Ta je velmi limitujuca. Uz teraz ma cele nemecko, rakusko, slovensko cechy a polsko ma obrovske problemy s parkovanim kamionov. Ludia niesu moc ochotny predavat pozemky aj ked pri dialnici na nove stojiska a sucasne sa casto nedaju rozsirit. Tu bude problem. Dopadne to ako v USA, ked isli na vzdakyvzdanie a cakali aj 4 ­- 6 hodin, aby sa im uvolnila nabijacka. Kolona na 1 ­- 2 km pred nabijackami a smola na dalsiu uz nedojdes. a cakat 5 ­- 9 hodin, lebo nabijas 110 V sa ti urcite chce. Vsetci odbornici sa zhoduju, ze v EU sa nebuduje infrastruktura na kritickych usekoch tranzitnej dobravy, lebo je tam problem dotiahnut elektrinu. Ja by som sa tiez sudil za to ze mi neaka spolocnost chce rozrit pole a dat si tam vysokonapetovy kabel ­(mozete ist vies kam­). Dalis problem je, ze na damom mieste by som moc neoral, co a nahodom nieco poseries a roztrhnes ten kable ­(je to nemozne ja viem, ale aj tak nas zakon hovori, ze tam pestovat nemozes­) + ako bonus na to dojde nasa marginalizovana ­"chranena­" komunita a mas po kabli. Ano arugment, ze mame cas do 2035 je blud. Mam kamosa vo vyvojom oddeleni skoda a povedal, ze nova norma EURO 7 tak ako je, sa neda dodrzat inako ako s elektorautom aj to bude mat problem ­(naprikad ako vyhodnotit oder pneu­) Tak neviem, ci sa nasilne nedockame prechodu na elektoauta v 2025.
Odpovědět0  0
Jirka-77 (1144) | 8.8.202310:03
Nedávno jsem četl článek o jízdě elektromobilem do Chorvatska a ten to popisoval opačně, že to je v pohodě, tři zastávky na 20 min a nebyl tam problém s nabíječkama.
Odpovědět0  0
Budman (261) | 31.7.202320:35
btw ohledně té statistiky hoření BEV vs ICE ­- je to obecná statistika nebo se tam řeší i příčina vzniku požáru? On je totiž sakra rozdíl jestli vám blafne ICE následkem havárie nebo BEV při prostém stání v garáži
Odpovědět1  0
Milan Šurkala (4972) | 31.7.202321:02
Jde o různé statistiky. Ve Švédsku např. ročně blafne 0,08 % spalovacích aut, ale jen 0,004 % elektrických ­(ale jak bylo řečeno v článku, to je dáno i tím, že jsou novější­). Navíc se ukazuje, že moderní EV mají tu bezpečnost vyšší než starší modely, takže ačkoli počty EV na silnicích jsou násobně vyšší, požáry nerostou. Další statistika ukazuje dokonce 50 násobek ­(na stejný počet prodaných vozů­), ale důvody budou jistě opět podobné ­(nová auta­). V Koreji to i s kauzou hořících Hyundaiů Kona bylo 4krát více pro ICE.

Tohle ve větším ukáže až čas ­(dnes jsou ty statistiky zkreslené mládím EV­), nicméně když si vezmeme, kolik požárů EV bylo před takovými 5 lety a nyní máme snad o dva řády více EV na cestách, tak mi nepřijde, že by to rostlo.

"On je totiž sakra rozdíl jestli vám blafne ICE následkem havárie nebo BEV při prostém stání v garáži­"

Rozdíl je to v čem? Při nehodách může shořet ICE i BEV, na parkovišti nebo v garáži může shořet ICE i BEV. Já už vznícené parkující ICE zažil na stejném parkovišti 2krát. Jednou dokonce v docela malé vzdálenosti od mého auta.
Odpovědět2  0
Budman (261) | 1.8.202310:41
Opravdu nechápete ten rozdíl v příčině požáru? Při té havárii je jasné, že zahořet mohou oba typy, ale tam je to vcelku jedno, to je následkem výrazného mechanického poškození a to se tolik ovlivnit nedá. Ale vznícení v klidovém stavu je nesmírně rizikové vzhledem k tomu, že to v tu chvíli nikdo nečeká a auto je v tu chvíli pravděpodobně bez dozoru, takže z toho plyne mnohem vyšší riziko způsobení větších škod kolem.
A právě proto by mne zajímalo, zda existují i nějaké statistiky BEV vs ICE, kde je zohledněná i situace zahoření.

A samozřejmě ICE se může také při parkování vznítit, ale pravděpodobně to bude spíš následek předchozího mechanického poškození než nějaký vnitřní probíhající proces v autě.
Odpovědět1  0
haunter (212) | 1.8.202310:47
Ale tam jde opět o přístup výrobce.. Třeba Tesla proti tomu má postupy ­- ať už styl uložení baterie nebo sw ochrana, kdy se v takovém případě články samy vyzkratují, tím pádem není zůstatek energie v baterii tak velký. Takoví lemplům jako Hyundai je to IMHO jedno...
Odpovědět0  1
Milan Šurkala (4972) | 1.8.202311:34
"pravděpodobně to bude spíš následek předchozího mechanického poškození než nějaký vnitřní probíhající proces v autě.­"

No ona ta lithiová baterka se také nevznítí jen tak sama z legrace, pokud je v pořádku. Vždy je to o tom, že tam je něco mechanicky špatně. U ICE i u BEV. Jen tak namátkou, v minulém roce Ford svolával přes 500 tisíc zbrusu nových ICE aut, protože měly mechanickou chybu ve vstřikovačích a při parkování to vedlo k požárům více než 20 vozů, které s sebou vzaly 3 domy. Majitelům Ford doporučoval parkovat vozy venku. BMW svolávalo milion ICE vozů, bylo minimálně 7 vznícených. RAM svolával 300 tisíc pickupů po minimálně šesti požárech, některé byly při parkování. Hyundai­/KIA svolávaly dokonce několikrát 600+500+300 tisíc vozů po ­(minimálně 6­) požárech, opět i při parkování. Já bych také nečekal, že se ICE samo od sebe vznítí a nové, které nebylo poškozeno při žádné nehodě, už vůbec ne... A děje se to.
Odpovědět1  0
Budman (261) | 1.8.202312:08
Stačilo říci ne, takovou statistiku nemám a neznám, takže srovnávám jablka hruškami ;­-­) Tohle okecávání kolem je zbytečné. Já ani nechci tvrdit, že BEV je v tom horší nebo lepší, mne prostě jen zajímalo opravdu relevantní srovnání.

A ne, u akumulátorů to nemusí mít přímou mechanickou příčinu, dlouholetí modeláři by Vám mohli vyprávět o nevyzpytatelném chování akumulátorů
Odpovědět1  0
haunter (212) | 1.8.202312:16
Na elektřině je krásné, že je vše exaktní... narozdíl od spalovacích motorů... takže ti modeláři to nemají z nevyzptytatelnosti, ale z neznalosti :D
Odpovědět0  1
Budman (261) | 1.8.202312:47
Až na to, že tohle je otázka chemie ty chytráku ;­-­)
Odpovědět0  0
haunter (212) | 1.8.202313:50
A chemie je také neexaktní? :­-O V uzavřeném prostředí akumulátoru? Myslím tím to, že elektřinu člověk nikdy nenatankuje ­"špatnou­"... stejně jako je elektřině vcelku jedno, jestli je v prostředí, kde je jiný tlak vzduchu, ­-30 nebo +40 stupňů, jestli se jede do kopce nebo z kopce nebo hore nohama, resp. na Marsu nebo Měsíci...
Odpovědět0  1
Budman (261) | 1.8.202323:08
Já neřekl, že je chemie neexatní, ale očividně se v těch akumulátorech dokážou dít procesy tak, jak si výrobce nepřál ­- jestli je to dáno tolerancemi při výrobě, nehomogenitou použitých materiálů nebo něčím jiným, to já už nevím. Ale faktem zůstává to, že ­(když se tedy bavíme o modelářských akumulátorech­), tak můžete mít několik stejných akupacků od stejného výrobce, ze stejné šarže, které budete používat naprosto stejně, budete je nabíjet stejně ­- a i tak se dostanete k tomu, že se již po pár cyklech začne lišit jejich vnitřní odpor a postupem času i celkové parametry, někdy to dojde i k tomu, že jeden z článků se tvz nafoukne a je nutné ho vyhodit, zatímco ten samý slouží v pohodě x dalších let... A proto výrobci akumulátorů důrazně velí že nabíjet jen pod dohledem a skladovat na bezpečném místě bez rizika vznícení okolí ­- pročpak asi, když je to tak exaktní věda? ;­-­)
Odpovědět1  0
Jardadoma (1546) | 31.7.202320:11
Jestli to půjde ve světě stejně jako teď, tak by se možná mělo řešit spíše krmení pro velbloudy. To bude v Evropě základ.
Odpovědět0  2
thegrid (280) | 31.7.202320:29
Tady prší týden. Jestli to je narážka na Araby tak tu všichni ve ctvrti mluví rusky.
Odpovědět2  0
asip80 (1175) | 1.8.202319:42
tak vzhledem k nárustu počtu ­"uprchlíků­" se nění čemu divit, že ruský jazyk je slyšet častěji, ale třeba měl na mysli vyčerpání zdrojů a globální oteplování či islamizaci Evropy
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.